Lærerprofession.dk
Et eksplicit fokus på skrivedannelse gennem stedbaseret skrivning og udforskende skrivesamtaler kultiverer dannelse hos eleverne, skriver Amalie Wilkens og Lisa Smith.
Foto: Privat.
NOMINERET BLANDT DE 10 BEDSTE I 2023 - Bachelorer: Stort potentiale i skrive-dannelse
Med stedbaseret skrivning og udforskende skrivesamtaler kan skolen både uddanne og danne eleverne, skriver Amalie Wilkens og Lisa Smith.
Det danske skole- og uddannelsesvæsen er forankret i det såkaldte
dobbelte formål, hvor folkeskolen har en dobbelt opgave med dels at uddanne
eleverne til at blive dygtige til fagene, tilegne sig viden, færdigheder og
kompetencer og dels understøtte elevernes dannelse og deres menneskelige
udvikling, så de kan blive frie, selvstændige og myndige individer.
Når lærerne tilrettelægger undervisningen, tager de udgangspunkt i faglige
læringsmål, som underbygger skolens formål om uddannelse, men der følger ikke
på samme måde en opskrift på tilrettelæggelse af dannelsesopgaven, skriver Amalie
Bak Wilkens og Lisa Møller Smith i deres professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Aarhus ved Via University College.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
De undrer sig over, hvordan vi kan have en folkeskolelov, som sidestiller
uddannelse og dannelse, men samtidig ikke stiller eksplicitte krav til håndhævelse
af dannelseselementet i undervisningen. I deres projekt har de derfor undersøgt,
hvordan skolen både kan støtte barnet til at blive til noget og til at
blive nogen ved at sætte fokus på relationen og dynamikken mellem
skrivning og dannelse i danskundervisningen.
”Hvorledes kan udforskende skrivesamtaler kultivere dannelse hos elever, og
hvilke dannelsespotentialer og -udfordringer kan der være, når dansklæreren
arbejder med elevers skrivning i udskolingen”, spørger Amalie Wilkens og Lisa
Smith i deres problemformulering.
Knækprosa på en villavej
De refererer til dannelsestænkerne Gert J. J. Biesta, Wolfgang Klafki og Jan
Tønnesvang og skriver: ”Dannelse handler om, hvordan man ud fra en forståelse
af sig selv i forhold til verden (og omvendt) forbinder sin måde at leve sit
liv på med en kritisk stillingtagen (dømmekraft) til udøvelsen af sine
kompetencer”.
Derudover henviser de blandt andet til Anne Bocks forskning i skrivedannelse og
hendes syn på stedbaserede skriveaktiviteter. Deres dataindsamling tager afsæt
i to lektioner i dansk i en 8. klasse, hvor den første netop er en stedbaseret
skriveaktivitet, hvor eleverne skrev knækprosadigte på en villavej tæt på
skolen.
Før lektionen havde eleverne læst miniromanen ”Sidste Tur” af Anita Krumbach,
som er skrevet på ryggen af H.C. Branners novelle ”De Blå Undulater”. Begge
tekster behandler komplekse tematikker om familie, svigt og sorg. Hver elev skulle
skrive et digt, som indfangede temaerne fra de to værker og deres personlige
oplevelse af disse.
I den anden lektion skulle de lave udforskende skrivesamtaler om deres digte.
Klassen var inddelt i tre mindre grupper, der hver fik et spørgsmålsark, de
kunne læne sig op ad under den 25 minutters lange samtale.
Ingen opskrift på dannelse
Amalie Wilkens og Lisa Smith interviewede også klassens dansklærer. I
interviewet pointerer læreren, at ”der ligger et dannelsespotentiale i at
arbejde med skrivning, idet eleverne får mulighed for at udtrykke deres egne
tanker på skrift. Ofte ligger der en grundigere refleksion bag det skrevne ord
end det mundtlige, fordi eleverne får mere tid til at fordybe sig og omsætte
tankerne til skrift”.
Derudover peger læreren på, at der ligger en didaktisk udfordring i at få øje
på dannelsesbegrebet og omsætte det i praksis, fordi der ikke er nogen opskrift
på dannelse.
”Dermed kan det som lærer være svært at vide, om du er lykkedes med at danne
eleverne gennem skriveundervisningen. Dannelsen er ikke målbar, og som lærer er
det trygt at undervise i noget, som er målbart, fordi du heri kan se og
rapportere tydelige resultater”, siger læreren.
Stort potentiale
Amalie Wilkens og Lisa Smith konkluderer, at ”skrivedannelse kommer til udtryk
gennem stedbaseret skrivning af digte og ved at lade eleverne skrive med afsæt
i deres sanser og en fysisk tilstedeværelse udenfor klasselokalet.”
Når eleverne skriver med afsæt i det fysiske møde mellem dem selv og
deres omverden, dannes en subjektiv og nødvendig forudsætning for, at de
udforskende skrivesamtaler efterfølgende kan kultivere dannelse hos eleverne,
skriver de.
I de udforskende skrivesamtaler ”arbejder eleverne - gennem en fælles nysgerrig
og kritisk reflekterende samtale - sig ind på hinanden og digtene, hvilket i et
dannelsesperspektiv kan siges at få betydning for elevernes fremtidige
demokratiske deltagelse og udvikling af mellemmenneskelige kompetencer”.
Derudover peger de på, at ”lærerens arbejde med at vekselvirke mellem
undervisningens form og indhold danner det nødvendige grundlag for kategorial
dannelse, hvori eleverne danner betydningsfulde kategorier, de kan bruge til at
forstå verden med”.
Sammenfattende vurderer de, at der ligger et stort potentiale i at arbejde med
skrivning med henblik på dannelse hos eleverne.
”Et eksplicit fokus på skrivedannelse gennem stedbaseret skrivning og
udforskende skrivesamtaler har kultiveret dannelse hos eleverne”, skriver
Amalie Bak Wilkens og Lisa Møller Smith i konklusionen.
Brug for inspirationshæfte
Projektet viser også, at det kan være udfordrende at omsætte dannelse i praksis;
derfor har de som led i projektet foreslået, at der udarbejdes et inspirationshæfte,
som kan støtte lærere i at arbejde med skrivedannelse i udskolingen. Hæftet
skal indeholde fire punkter:
1. Hvad er skrivedannelse?
2. Sådan gør du.
3. Din rolle under aktiviteterne.
4. Hvorfor skal du tænke ud af boksen?